
Free City hőse – Free Guy
Ilyen lesz, amikor egy NPC öntudatra ébred?
A Free Guy egy meglehetősen értelmes film lett, jóval intelligensebb, mint amit vártam. No persze senki se számítson az életünket megváltoztató kérdésekre és mélységre, de a saját kis medrében, kategóriájában igencsak pozitív példa, tekintve, hogy a videójátékokból adaptált filmek általában elvéreznek. Bár nekem anno a Warcaft is tetszett (tény, hogy nem is játszottam aktívan a játékkal; egyszer próbáltam ki a wow-t, de az bőven elég volt), a Perzsia hercege se volt rossz (bár akkor még gyerek voltam, nem mostanában volt) és az új Tomb Raider film is biztatóan sikerült. Igaz, ezek egy-egy konkrét játék cselekményeit veszik fel, míg az olyan címek, mint a Ready Player One inkább a játékostársadalomról szólnak. E utóbbi közé tartozik a Free Guy is.
A Free Guy történetíve szép. Nincsenek benne különösebb fordulatok, de van egy eleje, egy közepe és egy befejezése. Ryan Reynolds már megszokott karakterét könnyen fel lehet ismerni, de nem egy Deadpool szintű ökörködésre kell számítani. A humor nem működik rosszul és ez nem is feltétlen a párbeszédekben mutatkozik meg, hanem néha Free City látképében, amikor a játékosokat látjuk össze-vissza repkedni, tankokkal mászkálni, lövöldözni, laggolni vagy égő autót vezetni stb… őszintén, ezek nagyon jól állnak a filmnek és megmosolyogtatóak a geek-ek (kockák) számára, főleg azoknak, akik idejük nagy részét online multiban töltik. Néhány utalás is megjelenik gamer témában: Alienware, Razer vagy az N7 (Mass Effect); illetve filmes vonalon is.
Nagyon jól működött a látvány is. Nem volt semmi túlcsicsázva, jól nézett ki. A karakterek szerethetőek voltak a maguk esetlenségeivel együtt, a „gonosz” kicsit irritáló, de valószínűleg ez is volt a cél. A filmzenék is jóra sikeredtek. NPC-k lényegét, úgymond „életét” is jól ábrázolták.
A legfőbb értéke mégis az, hogy bele mer menni a komolyabb témákba, mint a mesterséges intelligencia és annak lehetséges fejlődése. Meg tudjuk e majd különböztetni az NPC-t a valódi játékostól? Tudni fogja az NPC, hogy valójában egy programkód? Hogyan viszonyulnak egymáshoz a majdani, tanulásra képes NPC-k? Persze ezt felületesen érinti csak, technikai szinten egyáltalán nem megy bele. Mégis ezek a kérdések lassan közéletivé válnak, hiszen az említett mesterséges intelligencia vagy az egyre jobb algoritmusok bővülő sora többnyire hozzájárulnak az életünk megsegítéséhez és az idő múlásával egyre jobban a részünkké válnak.
Mégis, ha tetszett, ha nem, nem mehetek el szó nélkül amellett, hogy játékosok prezentálása hagy maga után némi kívánnivalót. Tény s való, hogy vannak trollok (ez is meg van említve egyébként), de valahogy nem tudom elképzelni, hogy a userek nagy része azzal töltené az idejét, hogy védtelen NPC-ket öldököljön vagy bántson, ha csak nem erre készteti őt a játék. Egyszerűen vannak/voltak olyan pillanatok, amelyekben megmutatták a játékosok, hogy mennyire is összetartóak. Ilyen volt az az eset, amikor a Tom Clancy’s The Divison játékban a játékosok sorba álltak egy NPC-nél és megvárták egymást, vagy amikor egy Leauge of Legends meccsnél az egyik játékosnak el kezdett haldokolni a hörcsöge, ezt közzé is tette a chat-ben, majd elment és 2-3 óra múlva (elvileg meghalt a hörcsög) visszatért és folytatódott a játék. Mindenki megvárta a srácot/lányt, senki se lépett ki a meccsből. Egy harmadik eset, amikor a VRChat-ben egy srác rosszul lett, epilepsziás rohama volt. A közösség jelenlévő tagjai próbálták őt mindenhogy segíteni, amennyire tudták. Folyamatosan beszéltek hozzá és a saját tudásukhoz mérten tanácsokat nyújtottak neki. Ha jól tudom, később meg is köszönte ezt. És az egészben az a szép, hogy ezek az emberek meglehet soha nem találkoztak még ezelőtt, még játékban sem… Számomra picit furcsa, hogy az ilyen geek világot demonstráló filmekben/animékben nem igazán láttam hasonló példát – itt is inkább kicsit unintelligens illusztrációra futotta. De az már nem először fordul elő, hogy megemlítik vagy „poént” csinálnak abból, hogy valaki a valódi nemével ellentétes karaktert készít.
Mindent összevetve kellemes szórakozást nyújtott, igaz, akik életükbe egy percet sem játszottak, előfordulhat, hogy lesz olyan rész, ami előtt értetlenül ülnek majd. De legalább mi kockák is kaptunk valamit. Ennél soha ne legyen rosszabb.
Értékelés: 8/10
ELŐZETESEK
IMDB
Forrás(ok): A képek a filmből származnak. A kiemelt kép innét.