A V12-s duruzsolása – Lamborghini Sián FPK 37
A LEGO elhozta számunkra az „olcsó” Lamborghini-t, mely véleményem szerint az egyik legkiemelkedőbb és legkidolgozottabb 1:8-as modell, amivel nem csak az egyik legnagyobb Technic autót kaphatjuk meg, hanem ékes díszivé és látnivalójává is válik a lakásunknak.
Hadd kezdjem egy kis bevezetéssel. A Ferruccio Lamborghini által alapított cég (1948) eleinte traktorokat gyártott, majd égőket és klímaberendezéseket. Ferruccio a vagyonosok közé lépett és több versenyautót is kipróbált, köztük a Ferrari-t is. Az Enzo Ferrari-val való diskurzus során végül úgy döntött, hogy Ő is megépíti a saját versenyautóját, melynek eredményeképp 1962-ben (angol wiki 63-t ír) lefektette az Automobili Lamborghini alapjait, minek jeléül a Murciélagó-t választotta, a legendás bikát, az erő szimbólumát, ami 1879-ben egy viadalon 24 kardszúrást élt túl.
Az 1964-ben megjelenő 350 GTV egy kísérleti modell volt, V12-es motorral, ami erősebb volt a Ferrari-nál, majd az 1966-s Miura már képes volt átlépni a 300 km/h-s sebességet, ezzel megteremtve a szuper sportkocsik kategóriáját.
A mostani, friss modellt 2019-ben, a Frankfurt Motor Show-n mutatták be hivatalosan, az FKP 37-s nevét pedig a Volkswagen-csoport néhai elnökének kezdőbetűi adják (Ferdinand Karl Piëch) és születési dátumának utolsó két száma (1937). Maga a Sián a Bolognese szóból származik, ami villámot jelent, ezzel is kihangsúlyozva, hogy a Sián az első hibrid technológiával készített modell.
Az új fenevadat számos dolog jellemzi, beleértve néhány múltbéli formatervezést is. Az „éles vonalakkal, aerodinamikai eleganciával és összetéveszthetetlen sziluettel” rendelkező Siánt még tovább formálják a hexagon elemek, a Terzo Millennio ihlette Y alakú fényszórók és a híres, Marcello Gandini által tervezett Countach hatszögletű hátsó lámpájának öröksége. A belső az Aventador és a Huracán Evo belterére épül. Ezenfelül az aktív hátsó szárnyba (mozog, gondolom elősegítve a különböző sebességeknél a leszorítóerőt) a 63-s számot karcolták, amivel a cég alapítása előtt tisztelegnek. Az autó tetején egy ún. „Periscopio” (vagy periszkóp) üveglap van, ami eredetileg az utas(ok) kilátását tette jobbá a Countach-ban, azonban ebben a modellben már csak tisztelgés gyanánt került be – elvileg.
Ha a nyers adatok jobban izgatnak: 807 lóerő, 6 498 köbcenti, több, mint 350 km/h végsebesség, 2,8 mp-s gyorsulás 0-100 km/h-ra és mindezt a V12-es szívének köszönhetjük.. Elektronikus vezérlésű összkerékhajtás (Haldex gen. IV), hátsó mechanikus önzáró differenciálművel. Mindössze 63 darab készült belőle.
De mi a helyzet a LEGO változattal? Igaz, hogy nem ez az első terméke a LEGO és a Lamborghini kollaborációnak, azonban ez az „igazi”, hogy így fejezzem ki magam. A korábbi termékek más kategóriába sorolhatóak, például a LEGO Speed Champions (76899), a LEGO Racers – Lamborghini Gallardo LP 560-4 (8169) vagy a LEGO Racers – Lamborghini Gallardo LP560-4 Polizia (8214). Ezek a maguk módján jók voltak, árban is elérhetőbbek és elsősorban gyerekeknek és nem felnőtt embereknek szóltak. Ezzel szemben a Technic-es készlet a majdnem 3700 darabjával a tapasztaltabb építőknek szól, a Technic rajongóknak, ugyanakkor egy kicsit az autó, illetve a márka rajongóinak is készült – szerintem. Hogy Uwe Wabra-t, a Technic vezető tervezőjét idézzem: „Minden LEGO Technic modell egy különleges utazás”.
Valamint pár ember nevét szeretném megemlíteni (az instrukciós könyvből), akik segítették a tervező csapat munkáját (Lamborghini-től): Paolo Gabrielli, Mitja Borkert – az Automobili Lamborghini dizájnere –, Eminel Hodžić – Külső dizájn tervező –, Vittorio Gabba – az Ad Personam Studio feje –, Maurizio Reggiani – a műszaki osztály vezetője –, Ranieri Niccoli – gyártásvezető.
Aki ennél is többre kíváncsi, az látogassa meg a LEGO hivatalos oldalát, ahol interjúk és egyéb érdekességek várják őket videók formájában.
A cikk még nem ért véget, lapozz kérlek!